Jdi na obsah Jdi na menu
 


bílkoviny- základní stavební kameny

 

syr.jpg

Bílkoviny

Bílkoviny jsou základními stavebními kameny těla, základem svalových buněk. Složeny jsou z aminokyselin (esenciální, neesenciální, semiesenciální – dělení podle toho, zda je tělo schopné si aminokyseliny samo vyrobit), které tvoří řetězce spojené peptidovou vazbou (tzv. peptidy).

Minimální hranice příjmu bílkovin je 0,6 g/1 kg hmotnosti, optimum se pohybuje od 0,8-1 g/1 kg, dospělí můžou přijímat 1-1,5 g/1 kg. U sportovců (zejména kulturistů) a kojících matek může toto množství ještě narůstat. Bílkoviny by měly tvořit kolem 15 % energetické potřeby člověka, u redukčních diet a nabírání svalové hmoty se tento podíl samozřejmě zvyšuje. 1 gram je roven 4 kcal (17 kJ).

V těle mají bílkoviny mnoho funkcí – mimo stavební také transportní a skladovací, katalytické, ochranné, obranné, zajišťující pohyb. Je potřeba je neustále dodávat, protože se neukládají do zásoby. Naopak je potřebné chránit před jejich rozpadem (spalováním) dostatečným přísunem energie (sacharidy). K jejich doplnění a pokrytí potřebné dávky (kterou při zvýšené potřebě není schopna naplnit běžná strava) slouží i proteinové nápoje

 

Doporučení prezidenta Aliance výživových poradců:

 

Jsou základem regenerace a budování svalové hmoty. Nejkvalitnější bílkoviny jako stavební kameny svalů očekávejte v takových zdrojích jako krůtí a kuřecí maso bez kůže, ryby, libové hovězí maso (svíčková a kýta), bílkovinné koncentráty, sójové výrobky, nízkotučné mléčné výrobky, luštěniny a vaječné bílky.

 

 

maso-2.jpg